Publiciteit

Robert Beernink 21 maart 2024, 12:23
De waarheid kan hard zijn: elke schrijver wil graag publiciteit en aandacht, maar … niemand zit op jou te wachten. Komt bij dat TV, radio, kranten en tijdschriften maar heel beperkt ruimte gunnen aan literatuur, en dan vaak alleen voor de bekende namen.
 
Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Het komt best vaak voor dat een (nog) onbekende auteur die een boek heeft geschreven over een actueel of hip thema mag aanschuiven aan een talkshowtafel. Dat aantal valt echter in het niets als je dat afzet tegen het aantal schrijvers dat daar ook wel had willen zitten.
 
Hoe komen de gelukkigen van pen daar terecht?   
 
De actieve aanhouder maakt de meeste kans. Mijn advies: probeer niet meteen de hele wereld te bestormen, maar zaai eerst in je eigen omgeving, via regionaal georiënteerde media, open podia, ontmoet & groet bijeenkomsten met schrijvers en dergelijke. Leg contacten, ook bijvoorbeeld met boekwinkels, bibliotheken en andere partijen die zich met het geschreven woord bezighouden. Gewoon proberen! Mensen ontmoeten is leuk, leerzaam en straalt uit. Je gaat merken dat steeds meer mensen jou zien en kennen!
 
De inmiddels klassieke uitspraak van Prof. Dr. Ir. Akkermans: ‘Mijn naam wordt genoemd,’ is voor de aandachtzoekende auteur wel van belang. Probeer net zo beroemd te worden als Kees van Kootens typetje. Zorg er wel voor dat je de lege arrogantie die Akkermans uitstraalt vermijdt. Overtuiging is goed, betweterigheid dodelijk.
 
Heb een goede pitch paraat waarmee je duidelijk maakt wat je te brengen hebt, daag de ander uit. Ik weet uit ervaring dat een geslaagde elevator pitch, het verhaal van je boek in een minuut bondig vertellen, erg lastig is. Wat moet je kiezen uit al die woorden die je zo nauwgezet op een rij hebt gezet? Wees voorbereid, vraag jezelf af: wat is interessant voor mijn gesprekspartner; waarmee kan ik hem, haar of het boeien of interesse opwekken; waarom zou iemand met mij in zee willen gaan? Dat is niet altijd duidelijk; vraag door!
Praktijkvoorbeeld: er kwam een directeur van een groot bedrijf bij de autodealer en wilde een dure Duitse auto met vier nullen. Waarom die? Ruimte? Status? Snelheid? Nee, hij wilde dat zijn kinderen veilig zouden zijn in zijn auto. Wie het lukt de echte, vaak diepliggende behoefte, in dit geval koopmotivatie, aan te spreken, doet de deal! Een boek is geen auto, maar het principe is hetzelfde.
Het is overigens geen blanco garantie voor succes, maar wie weet krijg je toch een voet tussen de deur of been aan de grond.
 
Dat geldt ook voor boekwinkels. De drempel om daar als schrijver in het schap te komen is hoog; vaak bestaan er min of meer vaste contacten met uitgeverijen of ketens. Probeer vooral ook de lokale boekhandelaren, die affectie met stad of streek hebben en een lokale auteur wellicht een kans willen bieden.
Tip: laat onderhandelingen over voorwaarden (bijvoorbeeld de inkoopprijs) over aan je uitgever. De boekenmarkt kent vele regels en gebruiken waar je je gemakkelijk aan kunt branden
 
Daarnaast hebben we natuurlijk ook nog de sociale media. Een eerste schouw van de diverse sites en apps die over schrijven gaan, dreigt al gauw het verhaal van de bomen en het bos te worden, waarin wederzijdse schrijfbevrediging strijk en zet is.
 
Voorkom tijdverspilling, maak keuzes, maar wel de goede.
 
Ik heb een deskundige in de arm genomen, die ook samenwerkt met mijn agent, om gestructureerd mijn sociale media-activiteiten te organiseren. Wat heb ik daarvan inmiddels geleerd? Enerzijds dat ik er geen fluit vanaf weet en dat graag zo wil houden. Anderzijds dat sociale media onmisbaar zijn om publiciteit te genereren, om je van een virtuele schrijver te begeleiden naar een van vlees en bloed.