Gezondheid
Ongestraft
Tot 2019 daalde het aantal jonge rokers, maar de gedroomde rookvrije generatie lijkt verder weg dan ooit. Met dank aan: de vape.
Ruim 9% van de jongeren vapet volgens de GGD nu wekelijks, in 2019 was dat nog geen 2%. Het aantal wekelijkse jonge rokers steeg ook, van 4% naar ruim 6%. Hoe hebben we de tabaksindustrie (weer) zó haar gang kunnen laten gaan! Jarenlang heeft ze ongestraft de boodschap kunnen verkondigen over harm reduction: Vapen als een gezond alternatief voor roken. Of dat echt zo is weten we helemaal niet, wel dat het ongezonde, verslavende troep is en eerder een opstapje naar roken dan een afstapje.
Kritiek daarop werd ontkend, kleiner gemaakt en beantwoord met schaamteloze pr- praatjes over hun inzet voor de volksgezondheid. Philip Morris probeerde dit verhaal 3 jaar geleden zelfs nog bij informateur Hamers te verkopen als de ‘derde pijler’ onder het tabaksbeleid.
Maakte de industrie dan een medicinale vape, alleen op recept verkrijgbaar voor de zware roker? Nee, natuurlijk niet! Wel producten met smaakjes en campagnes op sociale media gericht op jongeren. Dus, wat nou harm reduction? De schade is alleen maar groter geworden. (Anna Dijkman in het FD)
Ruim 9% van de jongeren vapet volgens de GGD nu wekelijks, in 2019 was dat nog geen 2%. Het aantal wekelijkse jonge rokers steeg ook, van 4% naar ruim 6%. Hoe hebben we de tabaksindustrie (weer) zó haar gang kunnen laten gaan! Jarenlang heeft ze ongestraft de boodschap kunnen verkondigen over harm reduction: Vapen als een gezond alternatief voor roken. Of dat echt zo is weten we helemaal niet, wel dat het ongezonde, verslavende troep is en eerder een opstapje naar roken dan een afstapje.
Kritiek daarop werd ontkend, kleiner gemaakt en beantwoord met schaamteloze pr- praatjes over hun inzet voor de volksgezondheid. Philip Morris probeerde dit verhaal 3 jaar geleden zelfs nog bij informateur Hamers te verkopen als de ‘derde pijler’ onder het tabaksbeleid.
Maakte de industrie dan een medicinale vape, alleen op recept verkrijgbaar voor de zware roker? Nee, natuurlijk niet! Wel producten met smaakjes en campagnes op sociale media gericht op jongeren. Dus, wat nou harm reduction? De schade is alleen maar groter geworden. (Anna Dijkman in het FD)