Gelezen!
Stop met beoordelen onderwijs door studenten
Universiteiten moeten onmiddellijk stoppen met het gebruiken van student-evaluaties in hun personeelsbeleid. Zulke beoordelingen van docenten zijn wetenschappelijk ondeugdelijk en moreel onverdedigbaar. Ze richten eerder schade aan waar universiteiten hun docenten voor moeten behoeden, aldus een Amerikaanse wetenschapper in het Journal of Academic Ethics. Op basis van zijn onderzoek stelt de emeritus-hoogleraar filosofie Daryl Close vast dat het instrument waardeloos is.
Er bestaat geen consensus over de vraag wat ‘goed onderwijs geven’ inhoudt, de vaardigheid die studenten nu juist worden geacht te beoordelen. Evenmin over de opzet van de vragenlijsten die per universiteit sterk kunnen verschillen. De vragenlijsten kunnen schadelijk voor de docenten zijn, aldus Close. Ze geven ruim baan aan subjectieve voorkeuren of antipathieën van studenten en aan vooroordelen op het gebied van gender, ras of uiterlijk.
Uit eerder onderzoek bleek al dat met name vrouwelijke docenten hatelijk worden benaderd of uitgescholden in (anonieme) evaluaties. Universiteiten schieten zo tekort in de zorg die ze verplicht zijn aan hun werknemers. Ze moeten docenten beschermen tegen oneerlijke kritiek, vooroordelen en verbale agressie. Opiniepeilingen of consumentenmeningen bieden geen basis voor een oordeel over de kwaliteiten van een docent.
Volgens Close is het maar de vraag of studenten in staat zijn het onderwijs dat zij krijgen zakelijk te beoordelen, wat hij noemt ‘de mythe van student-competentie’. Hij vindt wel dat studenten inbreng moeten hebben in gesprekken over het onderwijs, maar zonder dat dit formele gevolgen heeft voor de docent. (NRC)
Er bestaat geen consensus over de vraag wat ‘goed onderwijs geven’ inhoudt, de vaardigheid die studenten nu juist worden geacht te beoordelen. Evenmin over de opzet van de vragenlijsten die per universiteit sterk kunnen verschillen. De vragenlijsten kunnen schadelijk voor de docenten zijn, aldus Close. Ze geven ruim baan aan subjectieve voorkeuren of antipathieën van studenten en aan vooroordelen op het gebied van gender, ras of uiterlijk.
Uit eerder onderzoek bleek al dat met name vrouwelijke docenten hatelijk worden benaderd of uitgescholden in (anonieme) evaluaties. Universiteiten schieten zo tekort in de zorg die ze verplicht zijn aan hun werknemers. Ze moeten docenten beschermen tegen oneerlijke kritiek, vooroordelen en verbale agressie. Opiniepeilingen of consumentenmeningen bieden geen basis voor een oordeel over de kwaliteiten van een docent.
Volgens Close is het maar de vraag of studenten in staat zijn het onderwijs dat zij krijgen zakelijk te beoordelen, wat hij noemt ‘de mythe van student-competentie’. Hij vindt wel dat studenten inbreng moeten hebben in gesprekken over het onderwijs, maar zonder dat dit formele gevolgen heeft voor de docent. (NRC)