Gelezen!
Bus komt zo, maar in Twente even niet
Bussen rijden een wel zeer onregelmatige dienstregeling sinds streekvervoerder Arriva de dienstregeling in Twente vorige week overnam. Vooral een tekort aan elektrische bussen slaat een gat in de punctualiteit. ‘De start had niet slechter gekund.’
Sinds vorige week zondag heeft Arriva het streekvervoer in Twente in handen, na tien jaar Keolis. Arriva gebruikt op de lijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal elektrische bussen, waar Keolis met diesels reed. Sindsdien is de dienstregeling een rommeltje onder meer omdat nieuwkomer Arriva met een tekort aan materieel kampt. Zo zijn er van de 104 bestelde elektrische bussen nog maar 65 geleverd. Een student uit Neede vertelt dat hij er soms 2,5 uur over deed om vanuit Enschede thuis te komen. Ook andere passagiers vertellen hoe ze tevergeefs stonden te wachten op een bus die maar niet kwam.
Arriva erkent dat de ‘grootschalige opstart’ met elektrische bussen tot problemen heeft geleid en dat het bedrijf ‘keihard werkt’ aan een oplossing. In januari moeten alle bussen weer volgens het boekje rijden. Buschauffeur en lokaal afdelingsvoorzitter van FNV Peters twijfelt of dat gaat lukken. ‘We hebben nog geen spoor van een extra bus gezien.’ Het had geen slechtere start kunnen zijn. Afgelopen woensdag liep er een medewerker huilend de bus uit en zaten er twee overstuur op kantoor.
‘We zien veel defecten met de laadinfrastructuur. Bussen laden niet goed op, of laten zien dat de accu 80% vol zit, terwijl ze een uur later stilstaan langs de weg. De bussen communiceren bovendien niet goed met stoplichten waardoor die niet meteen op groen springen als er een bus aankomt. De nieuwe bussen trekken ook erg traag op’, zegt Peters. Bovendien zijn de marges in het schema van Arriva veel te krap. Chauffeurs hebben op een rit van 8 uur twee keer een kwartier pauze, maar doordat ze ook hun bus moeten parkeren blijft er volgens FNV-bestuurder Van der Gaag veel te weinig pauzetijd over. Nu moet de bus volledig stoppen.
Sinds vorige week zondag heeft Arriva het streekvervoer in Twente in handen, na tien jaar Keolis. Arriva gebruikt op de lijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal elektrische bussen, waar Keolis met diesels reed. Sindsdien is de dienstregeling een rommeltje onder meer omdat nieuwkomer Arriva met een tekort aan materieel kampt. Zo zijn er van de 104 bestelde elektrische bussen nog maar 65 geleverd. Een student uit Neede vertelt dat hij er soms 2,5 uur over deed om vanuit Enschede thuis te komen. Ook andere passagiers vertellen hoe ze tevergeefs stonden te wachten op een bus die maar niet kwam.
Arriva erkent dat de ‘grootschalige opstart’ met elektrische bussen tot problemen heeft geleid en dat het bedrijf ‘keihard werkt’ aan een oplossing. In januari moeten alle bussen weer volgens het boekje rijden. Buschauffeur en lokaal afdelingsvoorzitter van FNV Peters twijfelt of dat gaat lukken. ‘We hebben nog geen spoor van een extra bus gezien.’ Het had geen slechtere start kunnen zijn. Afgelopen woensdag liep er een medewerker huilend de bus uit en zaten er twee overstuur op kantoor.
‘We zien veel defecten met de laadinfrastructuur. Bussen laden niet goed op, of laten zien dat de accu 80% vol zit, terwijl ze een uur later stilstaan langs de weg. De bussen communiceren bovendien niet goed met stoplichten waardoor die niet meteen op groen springen als er een bus aankomt. De nieuwe bussen trekken ook erg traag op’, zegt Peters. Bovendien zijn de marges in het schema van Arriva veel te krap. Chauffeurs hebben op een rit van 8 uur twee keer een kwartier pauze, maar doordat ze ook hun bus moeten parkeren blijft er volgens FNV-bestuurder Van der Gaag veel te weinig pauzetijd over. Nu moet de bus volledig stoppen.