Expositie

Paardencultuur zonder taboes bij Objektief

21 augustus 2024, 07:25

Paardencultuur zonder taboes bij Objektief

Nog tot en met 27 augustus is in Fotogalerie Objektief in Enschede de tentoonstelling ‘Horse’ van de Belgische fotografe Heleen Peeters te zien. Startend bij het familiebedrijf, onderzocht Peeters paardencultuur wereldwijd. Ze maakte foto’s, sprak met specialisten, schreef over haar ervaringen, doorzocht archieven, verzamelde schilderijen en keek paardenfilms.

In 1948 begon de grootvader van Heleen Peeters in België een bedrijf in wat velen nu als een taboe beschouwen: paardenvlees. In die tijd waren mensen arm, herstellende van de strijd van de Tweede Wereldoorlog. Er was veel vraag naar het vlees, omdat het een product van hoge kwaliteit was voor een betaalbare prijs. Maar nu, een goede 70 jaar later, verdwijnt de consumptie en dus de productie van paardenvlees.
Paarden hadden een cruciale bijdrage in de geschiedenis van de mensheid; als lastdier, voor het voeren van oorlogen; als vervoermiddel en op de boerderij. Sinds de industriële revolutie is de status van het dier veranderd. Met de mechanisering van de landbouw en de intreding van de auto verloor het paard zijn praktische functie. Het werd een gezelschapsdier, voor recreatie, sport en therapie.

Persoonlijk
Heleen Peeters (1988, België) studeerde fotografie aan het London College of Communication in het Verenigd Koninkrijk; nadien behaalde ze een masterdiploma in mediawetenschappen aan de Universiteit Leiden in Nederland. Sindsdien werkt zij als documentaire beeldmaker aan persoonlijke projecten. Heleen Peeters werkte vier jaar aan het project ‘Horse’, waarvoor ze tien landen bezocht in vier werelddelen.
In haar onlangs verschenen fotoboek reist ze van fokkers, wedstrijden en asielcentra naar slachthuizen, fabrieken en slagers. Dit rijk geïllustreerde boek is te koop in de galerie.

Openingstijden Fotogalerie Objektief: wo. t/m za. 12.30-17.00 u.

Foto: Twee vrouwen legen darmen ter voorbereiding van chukchuk, Kirgizië, 2016 © Heleen Peeters.