Van Smartzone naar Plantzone: mobieltjes de klas uit, plantjes de klas in!

26 september 2024, 11:58
Meer dan de helft van de jongeren tussen 9 en 13 jaar vindt zichzelf verslaafd aan de telefoon. Dat blijkt uit onderzoek dat onderzoeksbureau No Ties voor het NOS Jeugdjournaal heeft uitgevoerd. Zorgwekkend, want die telefoons zorgen op school, maar ook daarbuiten, voor veel problemen. De aandacht spanne van leerlingen is gedaald van 11 naar 8 seconden en ook hebben kinderen steeds meer moeite met lezen en schrijven. Niet voor niets mogen mobiele telefoons vanaf 1 januari 2024 niet meer mee de klas in. Tot die tijd komt de Nederlandse sierteeltsector met een aanvullende oplossing: planten in de klas. Klaslokalen met groen vergroten de welzijnsbeleving en het sociale klimaat van docenten en leerlingen. De sfeer wordt beter en concentratie neemt toe, blijkt uit hetzelfde onderzoek.

Dom en ongelukkig
Waar in het Verenigd Koninkrijk al een algeheel verbod op telefoons in de klas geldt, ligt in Nederland nu nog de verantwoordelijkheid bij de scholen zelf. En dat terwijl de cijfers er niet om liegen. De nadelige gevolgen van mobieltjes in de klas, maar ook daarbuiten, stapelen zich op. Kinderen kunnen zich minder goed concentreren, waardoor het lezen van een boek een steeds grotere opgave wordt. Daar komt nog bij dat chatten negatieve impact heeft op de schrijfvaardigheden van kinderen. Op scholen waar mobiele telefoons nu al verboden zijn, gaan de leerprestaties van kinderen bewezen omhoog. Naast een negatief effect op de taalvaardigheid, hebben de telefoons ook een negatief effect op de sfeer in de klas. Kinderen worden individualistischer waardoor ze minder makkelijk contact met elkaar maken. Ook zorgt mobiel telefoongebruik voor meer agressie en een hoger risico op persoonlijkheidsstoornissen.

Groen geluk
Gelukkig geldt er vanaf 1 januari 2024 een landelijk verbod op het bezit van mobiele telefoons in de klas. Voorlopig alleen nog voor middelbare scholen en de maatregel laat dus nog tot volgend jaar op zich wachten. Hoe kunnen we nu alvast het sociale en het leefklimaat in de klas verbeteren? Planten! Onderzoek van IVN Natuureducatie wijst namelijk uit dat planten een positieve impact hebben op de sfeer in de klas én de prestaties van leerlingen verhogen. Door de hogere luchtvochtigheid en zuurstofgehalte wordt de luchtkwaliteit in klaslokalen beter, wat zorgt voor een betere werking van de hersenen. In een onderwijsomgeving met planten zijn zowel docenten als leerlingen creatiever en productiever. Daarbij zorgen planten voor een gevoel van kalmte waardoor stress en agressiviteit verminderen.

Win een jungleklas
Met het oog op deze resultaten besluit Bloemenbureau Holland namens de Nederlandse Sierteeltsector om scholen in Nederland een handje te helpen. Door deel te nemen aan een wedstrijd kunnen docenten en leerlingen kans maken op een heuse jungleklas; een klas van onder tot boven gevuld met luchtzuiverende planten! Deelnemen is kinderlijk eenvoudig, klassen kunnen meedoen door een mailtje te sturen naar klasvolplanten@gmail.com. Een foto van de klas + een korte toelichting op waarom deze klas moet winnen is voldoende om kans te maken op de jungleklas. Naast de vergroening van het lokaal wint de klas ook een les over planten en verzorging en een verzorgingskit zodat ze de planten zelf kunnen onderhouden.

Meedoen?
Stuur een mailtje naar klasvolplanten@gmail.com met daarin de volgende informatie
  • Korte motivatie waarom jouw klas moet winnen
  • Naam en adres van de school
  • Naam van de docent
  • Foto van het te vergroenen klaslokaal
Voor meer informatie en/of aanvragen kunt u contact opnemen met Laurha Damen van Gardeners Creative Agency: laurha@gardeners.nl