Ben Siemerink, hoofdredacteur TKKR
Een Sywert in het kraanwater
De Sywerts zijn nog altijd onder ons, zo bleek deze week nog maar weer eens. Zoals eerder op deze plek gemeld, woon ik in het rampgebied, dat wil zeggen in de gemeente waar we een tijdlang ons drinkwater moesten koken omdat er mogelijk een bacterie in zat die er niet in hoorde te zitten. Welnu, de noodtoestand is inmiddels opgeheven (met horten en stoten, maar dat is een lang verhaal), dus over tot de orde van de dag. Dacht ik. Totdat er in de regionale media berichten opdoken over een handige Harrie/slimme ondernemer (doorhalen wat voor u niet van toepassing is) die een slaatje probeerde te slaan uit de noodtoestand. De een z’n nood is de ander z’n brood, indachtig de filosofie van de Sywerts van deze wereld, nietwaar. Het bleek hier te gaan om een in Heerlen gevestigd bedrijf, dat middels een gelikte website een wonderfilter aanbiedt dat het water bacterievrij zou maken. Op zich niet zoveel mis mee, maar al gauw bleek dat de communicatiekanalen van het Heerlense bedrijf niet geheel van vuiltjes vrij waren.
Het waterleidingbedrijf kreeg er namelijk lucht van dat klanten in het rampgebied werden benaderd door de aanbieder van het zuiveringsapparaat met het verkooppraatje dat het water niet bacterievrij zou zijn en dat er zou worden samengewerkt met het waterleidingbedrijf. Waarop het waterleidingbedrijf zich genoodzaakt zag – via de regionale media, maar ook via de eigen (social)mediakanalen richting klanten – dit alles krachtig tegen te spreken ‘Het water voldoet aan alle eisen en wij werken niet samen met deze partij.’ Er werd ook meteen maar gedreigd met juridische stappen. Wat – hoe voorspelbaar – weer leidde tot een ontkenning in alle toonaarden van de tegenpartij, alsmede de aankondiging dat er aangifte zal worden gedaan bij de politie. Omdat, aldus een woordvoerder, ‘onze naam ten onrechte door het slijk is gehaald’.
Los van de vraag of we ons toch al overbelaste rechtssysteem met deze kwestie moeten opzadelen, heb ik persoonlijk grote twijfels over de winstkansen van de aanbieder van het zuiveringsfilter. Navraag van de regionale media leerde namelijk dat het Heerlense bedrijf pas op 19 september – vijf dagen nadat een hernieuwd kookadvies was gegeven door het waterleidingbedrijf – was ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. ‘Toeval’, aldus het niet al te overtuigende weerwoord van de zuiveringsfilterwoordvoerder. Tot dat moment zou het bedrijf enkel nog in het buitenland actief zijn geweest.
Tsja.
Intussen meldt het bedrijf in Heerlen op de website dat er meer dan 4.250 tevreden klanten zijn in meer dan vijf landen en dat er meer dan 100 installaties zijn geplaatst in Nederland. Of dat in het rampgebied is, staat er niet bij. Dan maar even naar het onafhankelijke consumentenplatform Trustpilot. Waar de negatieve en positieve recensies over elkaar heen buitelen. En waarbij ik me afvraag of Trustpilot een filter heeft om reviews op authenticiteit (en betrouwbaarheid) te controleren. Ook al omdat 61 procent van de reviews het zuiveringsfilter als ‘uitstekend’ beoordeelt (en 39 procent als ‘zeer slecht’). Citaat uit een van de positieve reviews: ‘We hebben goed zuiver water in ons landje maar er blijven altijd onzuiverheden in het drinkwater. En ik heb de keuze om waterfilter systeem te gebruik. En ik ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt’.
Oordeel zelf, zou ik zeggen.
Ben Siemerink
Het waterleidingbedrijf kreeg er namelijk lucht van dat klanten in het rampgebied werden benaderd door de aanbieder van het zuiveringsapparaat met het verkooppraatje dat het water niet bacterievrij zou zijn en dat er zou worden samengewerkt met het waterleidingbedrijf. Waarop het waterleidingbedrijf zich genoodzaakt zag – via de regionale media, maar ook via de eigen (social)mediakanalen richting klanten – dit alles krachtig tegen te spreken ‘Het water voldoet aan alle eisen en wij werken niet samen met deze partij.’ Er werd ook meteen maar gedreigd met juridische stappen. Wat – hoe voorspelbaar – weer leidde tot een ontkenning in alle toonaarden van de tegenpartij, alsmede de aankondiging dat er aangifte zal worden gedaan bij de politie. Omdat, aldus een woordvoerder, ‘onze naam ten onrechte door het slijk is gehaald’.
Los van de vraag of we ons toch al overbelaste rechtssysteem met deze kwestie moeten opzadelen, heb ik persoonlijk grote twijfels over de winstkansen van de aanbieder van het zuiveringsfilter. Navraag van de regionale media leerde namelijk dat het Heerlense bedrijf pas op 19 september – vijf dagen nadat een hernieuwd kookadvies was gegeven door het waterleidingbedrijf – was ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. ‘Toeval’, aldus het niet al te overtuigende weerwoord van de zuiveringsfilterwoordvoerder. Tot dat moment zou het bedrijf enkel nog in het buitenland actief zijn geweest.
Tsja.
Intussen meldt het bedrijf in Heerlen op de website dat er meer dan 4.250 tevreden klanten zijn in meer dan vijf landen en dat er meer dan 100 installaties zijn geplaatst in Nederland. Of dat in het rampgebied is, staat er niet bij. Dan maar even naar het onafhankelijke consumentenplatform Trustpilot. Waar de negatieve en positieve recensies over elkaar heen buitelen. En waarbij ik me afvraag of Trustpilot een filter heeft om reviews op authenticiteit (en betrouwbaarheid) te controleren. Ook al omdat 61 procent van de reviews het zuiveringsfilter als ‘uitstekend’ beoordeelt (en 39 procent als ‘zeer slecht’). Citaat uit een van de positieve reviews: ‘We hebben goed zuiver water in ons landje maar er blijven altijd onzuiverheden in het drinkwater. En ik heb de keuze om waterfilter systeem te gebruik. En ik ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt’.
Oordeel zelf, zou ik zeggen.
Ben Siemerink